GEZOND VERSUS ONGEZOND

Voeding wordt vaak ingedeeld in enerzijds de categorie “gezond” of anderzijds de categorie “ongezond”.

Deze zwart-witte kijk op voeding geeft een vertekend beeld van de werkelijkheid en kan je leven een stuk moeilijker maken. Een voedingsmiddel is namelijk niet uitsluitend gezond of ongezond. Water wordt vaak gezien als iets gezonds, toch kan teveel water leiden tot een watervergiftiging. Het gaat dus met name om de hoeveelheid. Daarbij is broccoli voor mij bijvoorbeeld gezond, maar als jij allergisch bent voor broccoli dan is het dat voor jou zeker niet. Daarbij kan het labelen van voedingsmiddelen als uitsluitend gezond of uitsluitend ongezond leiden tot een slechte relatie met voeding of tekorten in bepaalde micronutriëten (vitamines en mineralen).

Je wilt je met name focussen op voedingskwaliteit en het creëren van bewustwording rond je voedingskeuzes. Hierbij is de 80/20 regel een goede vuistregel. Dit houdt in dat wanneer je dieet
voor 80% uit onbewerkte voeding bestaat, rijk aan voedingsstoffen, dat je de overige 20% best kan invullen met wat minder bewuste voeding zoals dat koekje bij de koffie of hagelslag op je brood. Het is namelijk niet zo dat deze producten per definitie ongezond zijn, maar ze dragen dan ook weer niet echt bij aan je gezondheid. Toch kan het toevoegen van dit soort producten vaak wel waardevol zijn om ervoor te zorgen dat jij je bewuste voedingspatroon vol kan houden. Maar hoe werkt die 80/20 regel er nu precies uit?

80%: voeding hoog in vezel, eiwitten, goede vetten, vitamines en mineralen. Deze voeding is over het algemeen ook veel verzadigend dan bewerkte voeding. Dit heeft met name te maken met 3 factoren –
water, vezels en eiwitten. Groente bevat bijvoorbeeld veel water en heeft daarom veel volume voor relatief weinig calorieën. Ook vezels werken erg verzadigend. Het belang van eiwitten hebben we al
besproken, maar daarbij zijn eiwitten ook de meest verzadigende macro-nutrient. Nog een reden om extra te focussen op je eiwitinname.20%: voeding die misschien niet minder/niet echt bijdraagt aan je fysieke gezondheid, maar waar je wel lekker van kan genieten. Op deze manier wordt het ook
makkelijker om een bewuste leefstijl vol te houden.

Om het even kort samen te vatten: focus je op het binnenkrijgen van voldoende groente, fruit, eiwitten en gezonde vetten en dan kan je ook echt wel een stuk chocolade eten of dat bakje chips in de avond bijvoorbeeld.